Historiek

Het Brussels Bachkoor werd in 2006 opgericht op de voormalige KUB in Koekelberg. Onder leiding van Michaël Scheck groeide een dertigkoppige groep liefhebbers van Bach uit tot een volwaardig gemengd koor.

In 2007 en 2008 bracht het BBK het Weihnachtsoratorium van Bach; in 2008 voor een uitverkocht Kaaitheater. Voor beide edities werkte het BBK samen met het Gentse koor Dulcisona, finalist van het Koor van het Jaar 2008. Tijdens het provinciale korenfestival in 2009 handhaafde het BBK zich in de hogere eerste afdeling.

In juni 2009 gaf Michaël Scheck het dirigeerstokje door aan Vincent Lesage.
Voortaan zouden de repetities plaatshebben in gemeenschapscentrum  De Markten. De repertoirekeuze werd verdiept en uitgebreid, zodat het BBK in december 2009 in de Finisterraekerk een kerstconcert met werk van Bach en tijdgenoten kon uitvoeren.

Op 2 mei 2010 luisterde het BBK de misviering op in de basiliek van Koekelberg, met de Missa Super Dixit Maria van Hassler, en op 28 mei van dat jaar nam het koor officieel afscheid van de aula in Koekelberg met een instrumentale en vocale reis doorheen de tijd van Hans Leo Hassler (1564-1612). De band met Koekelberg bleef behouden. In GC De Platoo vindt het BBK een goede partner voor samenwerking en de gemeente is het BBK genegen. Zo trad het BBK reeds tweemaal op tijdens de Valentijnshappening in Koekelberg.

Een eerste hoogtepunt van het BBK met  Vincent Lesage was het concert op 11 september 2011 in de Grote Zaal van het Koninklijk Muziekconservatorium. Met vier jonge Belgische solisten en het Brussels Fringe Orchestra vertolkte het BBK toen het Requiem van Mozart. Vincent Lesage kreeg veel lof voor zijn artistieke leiding.

Op 16 maart 2013 ging voor het Brussels Bachkoor en de dirigent een droom in vervulling. In Studio 4 van Flagey kon het koor de Johannes-Passion van J.S. Bach brengen. Ook hier met een mooie cast van solisten en met het Brussels Fringe Orchestra op historische instrumenten. Het geheel stond onder de leiding van Vincent Lesage. Het was een intens moment voor koor en dirigent.

Naast eigen producties verzorgt het Brussels Bachkoor ook graag concerteren op aanvraag. In mei 2013 gaf het twee concerten in samenwerking met de vzw Regenbooghuis en met GC Heembeek-Mutsaard.

In 2014 volgde een concert rond de figuur van Joseph Haydn, met soli en orkest. In het najaar werden, in samenwerking met Clockwork Music, verscheidene concerten gegeven o.a. Vocal Meditation… a capella muziek voor de adventstijd (2014); Et omnia vanitas: adventsconcert in de Finisterraekerk (2014); Sei Lob und Preis… de pracht van J.S. Bach (2015).

In 2015 werkten we ook samen met Brussels Sinfonietta (o.l.v. Luc Bartholomeus) en kamerkoor Carmina uit Meise. Op het programma stond Psalm 42 van Mendelssohn. Deze werd als benefietconcert opgevoerd in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Vilvoorde en daarna in het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel. Op 21 maart werd het mannenkoor begeleid door het hoornkwartet Mengal. Het concert kreeg als titel: Nachtgesang im Walde. Op 16 mei werd de oecumenische viering Belgian Pride (benefiet) opgeluisterd.

In juni 2015 nam Pieter de Moor de leiding van het Brussels Bachkoor op zich tot juli 2016.

In juni 2016 werkten we samen met de Sangghesellen uit Halle voor een concert 'Dubbele Bach'.

In september 2016 kwam het koor voor het eerst in zijn bestaan onder de leiding te staan van een vrouw, Elise Smout. Nauwelijks enkele maanden later gaf zij al meteen de toon aan met een eerste concert, ‘Van Z tot A’. Daarmee beperkte het Brussels Bachkoor zich niet meer tot de barokperiode maar stelde het zich ook open voor andere muziekstijlen. Zo liet het BBK zijn publiek kennismaken met componisten als Arvo Pärt en Pablo Casals, maar daarnaast ook met Vivaldi en Pachelbel.

In mei 2017 gaf het koor zijn tweede concert onder de leiding van zijn nieuwe koorleidster: ‘Barokke Lentekriebels’, een programma samengesteld uit korte, lichte stukken uit de barokperiode. Het concert werd in intieme kring gebracht in de Spiegelzaal, het vaste repetitielokaal van het koor in gemeenschapscentrum De Markten.

Amper een paar maanden later, ter gelegenheid van de 500e verjaardag van de Reformatie, volgde het vertelconcert ‘Martin Luther, de nachtegaal van Wittenberg’, een productie in samenwerking met Jean-Claude Thienpont. Dat mooie programma werd tweemaal uitgevoerd, in Brussel en in Vilvoorde.

In oktober 2018 nam Elise Smout de koorleden mee in een opera-avontuur, met Dido en Aeneas van H. Purcell op het programma. Daarmee bracht het koor in Zinnema in Anderlecht dat jaar een echt spektakel, een operateske totaalproductie met geprojecteerde beelden, kostuums en klein orkest. Het werd een schot in de roos voor een bijzonder geestdriftig publiek. Het was een echte krachttoer maar glansrijk succes voor de koorleden.

Een jaar later, in november 2019, dook het Brussels Bachkoor in de wereld van de motetten, voornamelijk rond de muziek van de familie Bach. Desondanks bleef het koor andere muzikale tijdvakken verkennen, van classicisme over romantiek tot de twintigste eeuw.

In 2020 en 2021 werd het koor geconfronteerd met de coronacrisis en kwam het mondjesmaat samen wanneer het mogelijk was.

In november 2022 kon het BBK eindelijk opnieuw op het podium verschijnen voor de viering van zijn vijftienjarig bestaan, uiteraard met muziek van Bach. De prachtige en imposante kerk van Sint-Jacob-op-de-Koudenberg werd het decor voor dat jubileumconcert, begeleid door een klein instrumentaal ensemble, voor een talrijk opgekomen en enthousiast publiek.

In november 2023 voerde het Brussels Bachkoor het Dixit Dominus van Vivaldi uit in samenwerking met het Franstalige koor ‘La Clé des Chants’, dat eveneens geleid wordt door Elise Smout. Het werd een kleurrijk project begeleid door een uitgebreid orkest en gerenommeerde solisten dat musici uit de beide taalgemeenschappen samenbracht in de universele taal van de muziek.